مالیات در آلمان

پرداخت مالیات در آلمان

در آلمان هر شهروندی که بیش از 6 ماه به طور مستمر در آلمان زندگی کند از جمله دانشمندان و یا نیرو کاری که از خارج به آلمان می آیند مشمول پرداخت مالیات بر درآمد می باشد و باید اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره مالیات واقع در محل زندگی خود ارائه دهند.

مالیات در آلمان به صورت سالانه در آغاز سال نو محاسبه می شود و شهروندان تا 31 ژوئیه فرصت دارند تا مالیات خود را پرداخت نمایند. این مهلت به دلیل وجود مشکلاتی از جمله بیماری یا گم شدن اسناد برای شهروندان تمدید می شود. اما در صورت داشتن تاخیر در ارائه اظهار نامه مالیاتی جریمه خواهید شد. شهروندان می توانند اظهارنامه مالیاتی را به تنهایی تنظیم کننند یا از یک مشاوره مالیاتی کمک بگیرند.

البته شهروندان برخی از کشورها( آمریکا، انگلیس و ….) که قرار است برای مدتی محدود در آلمان کار کنند اجازه دارند در برخی از موارد مالیات خود بر اساس کشور خود، به کشور خود بپردازند.

آلمان دارای 3 نوع مالیات می باشد

  • مالیات بر درآمد : افرادی که مالیات بر درآمد پرداخت می کنند به چهاردسته تقسیم می شوند.

دسته اول : افرادی که درآمد سالانه آنها کمتر از 9 هزار یورو می باشد. این افراد مشمول پرداخت مالیات نیستند.

دسته دوم :افرادی که درآمد سالانه آنها حداکثر 54 هزار یورو می باشد . این افراد به طور متغییر از 14 تا 42 درصد درآمد سالانه خود را مالیات می پردازند.

دسته سوم :افرادی که از 54 هزار یورو تا 260 هزار یورو در سال درآمد دارند. این افراد 42 درصد درآمد سالانه خود را مالیات می دهند.

دسته چهارم : افرادی که بیش از 260 هزار یورو در سال درآمد دارند . این افراد 45 درصد درامد سالانه خود را مالیات میدهند.

  • مالیات همبستگی : مالیاتی است که افراد ساکن آلمان شرقی به آلمان غربی میدهند (5.5 درصد از درآمد سالانه). ساکنین آلمان غربی از پرداخت این مالیات معاف اند.
  • مالیات کلیسا: افرادی که در بخش های مذهبی شهر ها زندگی می کنند (8 یا 9 درصد درآمد سالانه) این نوع مالیات را پرداخت می کنند که اختیاری می باشد.

همچینین آلمان دارای 6 گروه مالیاتی می باشد که هر بخش مالیات مربوط به هر گروه و مزایای اجتماعی خاص خود از جمله تأمین اجتماعی، مرخصی زایمان و….. دارد. دسته مالیات شما در درجه اول به وضعیت خانواده شما و تعداد افراد شاغل در هر خانوار نیز بستگی دارد. اگر شرایط شخصی شما تغییر کند، گروه مالیات شما نیز تغییر خواهد کرد.

  • گروه اول :افراد طلاق گرفته (بدون فرزند)
  • گروه دوم: والدین تنها
  • گروه سوم:زوج ازدواج کرده :همسران با درآمد بیشتر
  • گروه چهارم :زوج ازدواج کرده: هر دو با درآمد یکسان
  • گروه پنجم : زوج ازدواج کرده: همسران با درآمد کمتر
  • گروه ششم : کارمندان دو شغله

همه افراد مقیم آلمان دارای شماره شناسایی مالیاتی می باشند.

شناسه مالیاتی یک شماره 11 رقمی است که برای پردازش مالیات بر درآمد شما لازم است. این شماره باید در اظهارنامه هایی که شما به مقامات مالیاتی آلمان ارسال می کنید وجود داشته باشد.

یک فرد خارجی نیازی ندارد تا برای دریافت شناسه مالیاتی درخواستی بدهد. شناسه مالیاتی هر فرد تازه وارد به آلمان دو تا چهار هفته پس از ثبت آدرس خود به طور خودکار از طریق پست برای وی از طریق پست ارسال خواهد شد.

سه روش برای یافتن شناسه مالیاتی وجود دارد:

این شماره در فرم ارزیابی مالیات بر درآمد شما ثبت شده است

این شماره در گواهی مالیات بر حقوق شما ثبت شده است

این شماره در نامه اطلاعات مالی که  از اداره مالیات به دست شما می رسد وجود دارد

اگر شماره شناسنامه مالیاتی خود را به عنوان یک خارجی از دست داده یا فراموش کرده اید، می توانید از BZSt درخواست کنید.

در آلمان کارفرمایان مالیات بر درآمد را از دستمزد ناخالص شما کم کرده و از طرف شما آن را به اداره مالیات پرداخت می کنند. حقوق بازنشستگی، بیمه بیکاری و … نیز از دستمزد ناخالص شما کسر می گردد و توسط کارفرمای شما به ادارات مربوط منتقل می شود.

شما می توانید اظهارنامه مالیات بر درآمد خود را وب سایت BZSt دریافت و چاپ کرده و برای اداره مالیات ارسال نمایید.

همچنین می توانید اظهارنامه مالیاتی خود را بصورت آنلاین توسط اپلیکیشن ELSTER ارسال کنید.

استادان و محققان خارجی که برای پروژه های علمی بشتر از 6 ماه در آلمان حضور دارند مشمول تمامی قوانین مالیاتی آلمان می باشند و مالیات آنها از حقوق دریافتی آنها کسر خواهد شد .

استادان ومحققان ممکن است تحت پیمان مالیاتی که بین آلمان و کشورهای دیگر وجود دارد از پرداخت مالیات در آلمان معاف شوند. همچینین اگر پروژه تحقیقاتی تحت حمایت سازمان یا دانشگاه باشد، ممکن افراد حاضر در پروژه از پرداخت مالیات معاف شوند. افرادی که برای پروژه های تحقیقاتی به آلمان مهاجرت می کنند باید این موضوع را با سازمانی که بورس تحصیلی شما را اعطا کرده است در میان بگذارند و بررسی کنند که آیا بورس تحصیلی پرداخت شده در آلمان مشمول مالیات است یا خیر.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *