اندکی درباره کانادا بدانیم

کانادا دومین کشور پناور جهان می باشد که در قسمت شمالی قاره آمریکای شمالی واقع شده است. این کشور با داشتن 891,8 کیلومتر مرز مشترک با تنها همسایه خود ایالات متحده رکورد طولانی ترین مرز مشترک را در اختیار دارد. حکومت کانادا یک دموکراسی پارلمانی فدرال و یک پادشاهی مشروطه است که در آن پادشاه یا ملکه به عنوان رئیس کابینه و نخست وزیر به عنوان رئیس دولت خدمت می کنند. الیزابت دوم ملکهٔ بریتانیا، ملکهٔ کشور کانادا نیز هست و قانون به امضاء و به نام او رسمیت و ضمانت اجرایی پیدا می‌کند. کانادا درسنجش های بین المللی در مورد شفافیت دولت ، آزادی های مدنی ، کیفیت زندگی ، آزادی اقتصادی و آموزش در بالاترین رتبه قرار دارد.

با وجود بزرگ بودن کانادا ، این کشور یکی از کم جمعیت ترین کشورهای جهان است. با این حال آنها توانسه اند با استقبال از مهاجران نیاز های خود را برطرف نماییند و از نظر جامعه شناسان یکی از بهترین جوامع چند فرهنگی را بوجود اوردند. علاوه بر این، کانادا منابع طبیعی چند کشور دیگر را در خود جای داده که به پویایی اقتصاد این کشور کمک شایانی می کند.

کانادا در یک نگاه

مساحت:  9,984,670 کیلومتر مربع

جمعیت:  37.59 میلیون

پایتخت: اتاوا

بزرگترین شهر: تورنتو

رئیس کشور کانادا: ملکه‌ الیزابت دوم

رئیس دولت: نخست وزیر – جاستین ترودو (از سال ۲۰۱۵)

زبان رسمی: انگلیسی و فرانسوی

روز ملی کانادا: اول ژوئن

زبان های رسمی در کانادا: انگلیسی-فرانسوی

واحد پول: دلار کانادا

جمعیت کانادا

 کانادا با بیش از 37 میلیون کانادایی از نظر جمعیت در رتبه 38 قرار دارد ، که تقریباً 0.5٪ از کل جهان را تشکیل می دهد ، اکثریت قریب به اتفاق استان های این کشور کم جمعیت است. اگرچه تراکم جمعیت کانادا کم است ، اما در بسیاری از مناطق جنوب مانند کریدور استان کبک تراکم جمعیت بیشتر از چندین کشور اروپایی است. بزرگترین مراکز جمعیتی کانادا تورنتو ، مونترال، ونکوور، کلگری، ادمونتون و اتاوا هستند. این شهر ها تنها شهر هایی با جمعیت بیش از یک میلیون می باشند. مهاجرت مهمترین عامل در افزایش جمعیت کانادا بوده و هست.

سیستم آموزشی

 سیستم آموزشی کانادا شامل  مدارس عمومی و خصوصی ، کالج ها، موسسات فنی ، آموزشگاه های زبان،کمپ های آموزشی ودانشگاه ها میشود.

آموزش و پرورش در کانادا طبق قانون اساسی یک مسئولیت استانی است.این به معنای آن است که تفاوت های چشمگیری بین سیستم های آموزشی هر استان وجود دارد. با این وجود، تحصیلات برای کانادایی ها مهم است و استانداردهای آموزشی در سراسر کشور به طور یکنواختی بالا است.

به طور کلی، کودکان کانادایی از یک سالگی به صورت داوطلبانه به مهد کودک می روند. همه کودکان از حدود شش سالگی کلاس اول را شروع می کنند. سال تحصیلی به طور معمول از سپتامبر تا ژوئن بعدی ادامه دارد. مدارس دبیرستان بسته به استان تا مقطع یازدهم یا دوازدهم می باشند. ودانش آموزان پس از فارغ التحصیلی در دبیرستان می توانند در دانشگاه  یا کالج تحصیل کنند. موسسات آموزشی به طور رسمی در کانادا رتبه بندی نشده اند، اما شما موسسات با کیفیت را در سراسر کشور پیدا خواهید کرد.

اقتصاد

 کانادا دهمین اقتصاد بزرگ جهان است و متوسط ​​سرانه درآمد قابل استفاده خانوار در این کشور بسیار بالاتر از میانگین OECD می باشد. بورس اوراق بهادار تورنتو نهمین بورس اوراق بهادار جهان از نظر سرمایه بازار است که در آن بیش از 1500 شرکت با سرمایه تجاری بیش از 2 تریلیون دلار آمریکا لیست شده اند. کانادا یکی از معدود کشورهای پیشرفته می باشد که صادرکننده خالص انرژی است. اقیانوس اطلس کانادا دارای ذخایر گسترده گاز است و همچنین آلبرتا میزبان منابع بزرگ نفت و گاز می باشد. وسعت ماسه های نفتی آتاباسکا و سایر منابع طبیعی باعث می شود که کانادا 13 درصد از ذخایر جهانی نفت داشته باشد و پس از ونزوئلا و عربستان در رتبه سوم قرار گیرد. کانادا علاوه بر این یکی از بزرگترین تامین کنندگان محصولات کشاورزی در جهان است. کانادا یکی از مهمترین تولیدکنندگان جهانی گندم ، کلزا و سایر غلات است. این کشور صادرکننده اصلی روی، اورانیوم، طلا، نیکل، پلاتینوئیدها، آلومینیوم، فولاد، سنگ آهن، ذغال سنگ، سرب، مس، مولیبدن، کبالت و کادمیوم است. بسیاری از شهرهای شمال کانادا، که کشاورزی در آنها دشوار است، به دلیل وجود معادن دارای اقتصاد پویایی هستند.

کیفیت زندگی

 کانادایی ها به طور کلی مردمی سالم هستند و این کشور از نظر بیماری های خطرناک یا عفونی مشکل گسترده ای ندارد. متوسط ​​امید به زندگی در کانادا برای مردان 80 سال و برای زنان 84 سال است. نرخ مالکیت خانه در کانادا حدود 66 درصد است. کانادایی ها به دلیل قدرت اقتصادی از سطح زندگی بسیار بالایی برخوردار هستند.متوسط درآمد سالانه  یک خانواده در کانادا  78.870 دلار برآورد شد. کانادا از نظر بیشترین معیارهای کیفیت زیست محیطی، در رده اول کشورها قرار دارد.

آب و هوا

 به طور کلی، دمای تابستان در طول روز می تواند تا 35 درجه سانتیگراد و بالاتر افزایش یابد، در حالی که پایین تر از 25- درجه سانتیگراد در زمستان غیر معمول نیست.

تابستان ها می توانند در مرکز کانادا مرطوب و در سواحل معتدل تر باشند. بهار به طور کلی در سراسر کشور خوشایند است.اکثر استان ها در فصل پاییز خنک هستند و زمستانها معمولاً برفی می باشند. اگرچه زمستان ها در سواحل غربی، در شهرهایی مانند ونکوور و ویکتوریا معتدل و مرطوب تر است.

فرهنگ

از چندفرهنگی اغلب به عنوان یکی از دستاوردهای مهم کانادا وعنصر اصلی هویت کانادایی یاد می شود. در کبک، هویت فرهنگی قوی است و یک فرهنگ کانادایی فرانسوی وجود دارد که از فرهنگ انگلیسی کانادایی متمایز است. با این حال ، به طور کلی کانادا مانند یک پازل فرهنگی است که مجموعه ای از خرده فرهنگ های قومی آن را تشکیل می دهند.

        آیا واجد شرایط برای مهاجرت به کانادا هستید.