اقدامات دولت کانادا جهت حمایت از دانشجویان بین المللی

اقدامات دولت کانادا  جهت حمایت از دانشجویان بین المللی

سازمان مهاجرت ، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) خلاصه ای از اقدامات موقت را که در حال حاضر برای دانشجویان بین المللی که مجوزهای تحصیل و اجازه کار پس از فارغ التحصیلی دارند، منتشر کرد.

وجود محدودیت های شدید سفر برای کنترل شیوع ویروس کرونا در ماه های اخیر تأثیر زیادی بر برنامه های مهاجرتی کانادا داشته است. از جمله این محدودیت ها ورود دانشجویان بین المللی به کانادا می باشد. طبق دستورالعمل دولت فدرال فقط سه دسته از دانشجویان می توانند درحال حاضر وارد کانادا شوند:

    • دانشجویان بین المللی که اجازه تحصیل (ویزای تحصیلی) در یکی از دانشگاه های معتبر کانادا را دارند
    • دانشجویان بین المللی در 18 مارس سال 2020 یا قبل از آن اجازه تحصیل را دریافت کرده اند
    • دانشجویان بین المللی که از ایالات متحده آمریکا می آیند

کانادا سهم مهمی را که دانشجویان بین المللی در زندگی اجتماعی و اقتصادی این کشور دارند، به رسمیت می شناسد. به همین دلیل اقدامات مختلفی را برای اطمینان از اینکه دانشجویان بین المللی کانادا را برای تحصیل انتخاب کنند، انجام داده است. این اقدامات شامل یک پروسه اجازه تحصیل دو مرحله ای و توانایی شروع تحصیل به صورت آنلاین است که این زمان برای مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) محاسبه می شود.

این اقدامات ممکن است برنامه متقاضیان ویزای تحصیلی را تحت تأثیر قراردهد، در اینجا به بررسی چند مورد از سیاست های موقت فعلی کانادا برای پشتیبانی ازدانشجویان بین المللی می پردازیم.

ویزای تحصیل

شیوع ویروس کرونا عمدتا برای دانشجویان دریافت مدارکی که معمولاً برای مجوزهای تحصیل در کانادا نیاز است، دشوار کرده لذا سازمان مهاجرت ، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) برای بهبود  اوضاع،  یک فرآیند تأیید دو مرحله ای برای دریافت ویزا را اعلام کرده است که به دانشجویان این امکان را می دهد که ترم پاییزی خود را به صورت آنلاین و بدون اجازه تحصیل نهایی شروع کنند کسانی که نتوانسته اند نتایج معاینه پزشکی مهاجرت یا سایر اسناد مورد نیاز را ارائه دهند ، هنوز هم شانس دریافت اجازه تحصیل را دارند. لازم به ذکر است افرادی که در مرحله اول تأیید شده اند اکثر معیارهای اجازه تحصیل را داشته اند.

سازمان مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) اظهار داشته است که در اسرع وقت به درخواست های تحصیلی پاسخ داده می شود. دانشجویانی که هر دو مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارند، با کاهش محدودیت های سفر به دلیل همه گیری کرونا، می توانند به کانادا سفر کرده و به صورت حضوری از مزایای تحصیل در کانادا بهره مند گردند.

 اجازه کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP)

پس از اینکه دانشجوی واجد شرایط، دوره تحصیلی خود را در یک موسسه آموزشی تایید شده کانادا (به عنوان مثال دانشگاه یا کالج) به پایان رساند، ممکن است تا سه سال مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) بدست آورد. مدت زمان نهایی PGWP بستگی به مدت تحصیل فرد در موسسه آموزش عالی کانادا دارد.

قبل از شیوع کرونا دانشجویانی که از راه دور به تحصیل می پرداختند نمی توانستند برای PGWP  اقدام نمایند در حال حاضر، دانشجویان می توانند تا 30 آوریل 2021 در خارج از کانادا تحصیل کنند بدون اینکه صلاحیت آنها یا مدت زمان مجوز کار بعد از فارغ التحصیلی  تحت تأثیر قرار گیرد. تنها شرط لازم این است که آنها باید بتوانند حداقل 50 درصد از برنامه آموزشی خود را در کانادا انجام دهند.

علاوه بر این، دانشجویانی که در برنامه های 8 تا 12 ماهه که در ترم های بهار، تابستان یا پاییز 2020 شروع شده اند، ثبت نام کرده اند، حتی اگر کل دوره خود را به صورت آنلاین کامل کنند، می توانند برای مجوز کار پس از فارغ التحصیلی خود درخواست دهند. حتی اگر دوره تحصیلی آنها  در خارج از کانادا به اتمام برسد.

در نهایت، دانشجویانی که برای یک دوره تحصیلی ثبت نام کرده اند  که آغاز دوره آموزشی بین ماه های می و سپتامبر 2020 بوده و تا 30 اپریل 2021 به صورت آنلاین و غیر حضوری در این دوره شرکت کرده اند و دانشجویانی که فارغ التحصیل شدند، می توانند برای دریافت اجازه کار پس از تحصیل (PGWP) در آینده  درخواست دهند . همین شرایط برای دانشجویانی که مستلزم اتمام 50 درصد از کل تحصیلات در خاک کانادا بوده اند نیز برقرار می باشد.

دانشجویانی که هم اکنون در کانادا زندگی می کنند

سازمان مهاجرت، پناهندگان وشهروندی کانادا (IRCC)  گفته است که دانشجویان در حال حاضر در کانادا ساکن اند برای زمستان، بهار و تابستان شانس خود رابرای بدست آوردن PGWP از دست نمی دهند حتی اگر آنها 50 درصد از دوره خود را به صورت انلاین گذرانده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *